Kas yra 504 planas?

0
0

504 planas yra priemonė, padedanti vaikams su negalia mokytis lygiai taip pat, kaip ir kitiems. Tai suteikia specialias pagalbos priemones be papildomo mokesčio šeimai. Vaikai, turintys fizinę ar psichikos negalią, dėl kurios jiems sunku atlikti kasdienius veiksmus, gali pasinaudoti šia galimybe.

Kam skirtas 504 planas

504 planas skirtas vaikams, kurie dėl fizinių ar psichikos sutrikimų susiduria su sunkumais mokykloje – pavyzdžiui, sunkiai vaikšto, juda, bendrauja, skaito arba koncentruojasi. Tai gali būti įvairios būklės: nuo lėtinių ligų, kaip astma ar cerebrinis paralyžius, iki tokių, kai vaikui reikalingos individualios mokymosi sąlygos, bet jis geba pasivyti akademiškai.

Šis planas ypač aktualus tiems vaikams, kurie mokosi taip pat sėkmingai kaip ir jų bendraamžiai, tačiau jiems reikia papildomo palaikymo – nesvarbu, ar tai pagalba su judėjimu, adaptuota mokymosi medžiaga, ar lankstesnis tvarkaraštis. Dažnai 504 planas taikomas ir tiems, kurie dėl įvairių priežasčių negauna specialiojo ugdymo pagal IEP planą.

Kokios pagalbos gali suteikti 504 planas

Mokykla, taikanti 504 planą, privalo sukurti sąlygas, leidžiančias vaikui patogiai mokytis ir dalyvauti pamokose. Tai gali būti:

  • Pritaikytos mokymo priemonės (pavyzdžiui, kitokie vadovėliai, garso ar vaizdo pagalbinės priemonės)
  • Lankstesnis pamokų tvarkaraštis
  • Galimybė laikyti testus žodžiu, o ne raštu
  • Ramios erdvės užduočių atlikimui
  • Pagalba naudojantis įranga ar specialiais įrankiais
  • Pritaikytos fizinės mokyklos aplinkos dalys (rampos, liftai, knygų nešimas ir pan.)
  • Papildomi vadovėliai namuose
  • Pagalba maitinantis ar valgant
  • Galimybė dažniau lankytis pas mokyklos slaugytoją

Pavyzdžiui, vaikui, naudojančiam vežimėlį, gali būti skiriamos rampos, lifto raktai, pagalba pernešant daiktus ar adaptuoti stalo įrankiai. Jeigu vaikui reikia dažniau lankytis pas slaugytoją (pavyzdžiui, dėl diabeto), planas gali numatyti vizitus ir pagalbą kontroliuojant sveikatos būklę pamokų metu.

504 plano kūrimas ir vertinimo eiga

Norint pradėti 504 planą, prašymą dažniausiai pateikia tėvai, globėjai arba mokytojai (su tėvų sutikimu). Tada sudaroma grupė iš specialistų ir žmonių, pažįstančių vaiką. Jie nagrinėja įvairią informaciją: gydytojų pažymas, mokyklos bylas, mokytojų pastebėjimus, testų rezultatus ir pavyzdžius iš mokinių darbų.

Komanda vertina, ar vaiko sveikatos sutrikimas trukdo atlikti kasdienes veiklas ir kiek tas apribojimas yra žymus. Šis procesas paprastesnis nei specialiojo ugdymo programos kūrimas.

Skirtumai tarp 504 ir IEP

Tiek 504, tiek IEP (individualiojo ugdymo) planai yra skirti vaikams su negalia, tačiau jie skiriasi keliais esminiais aspektais:

  • 504 planas apima daugiau įvairių negalių – jis skirtas padėti įveikti kliūtis kasdienėje veikloje, nereikalaujant rimtos akademinės atskirties. IEP labiau orientuotas į tuos, kuriems reikia specialaus mokymo, nes jiems sunku pasivyti klasės tempą.
  • IEP sukurtas specialiojo ugdymo įstatymo pagrindu, 504 kyla iš lygių teisių ir diskriminacijos draudimo nuostatų.
  • 504 plano vertinimo tvarka laisvesnė ir mažiau formalizuota nei IEP.
  • IEP būtina rašytinė forma, o 504 plano įforminimas nėra griežtai detalizuotas įstatyme.
  • IEP aiškiai nurodo vaiko pasiekimus, tikslus ir pagalbos laiką, o 504 plano turinys labiau susijęs su priemonėmis ir asmenimis, atsakingais už plano įgyvendinimą.

Ką verta žinoti tėvams

Jei jūsų vaikui rengiamas 504 planas, verta aktyviai dalyvauti procese. Prieš susitikimą su mokyklos komanda užrašykite, kokių pageidavimų turite, ką norite pabrėžti apie vaiką – taip padėsite geriau suprasti jo stipriąsias ir silpnąsias puses.

Vėliau verta sekti plano vykdymą, pasilikti visas išvadas ir reguliariai pasikalbėti su mokykla apie vaiko savijautą ir pažangą. Jei manote, kad planą reikia atnaujinti ar papildyti, nedvejodami kreipkitės į atsakingus asmenis.

Santrauka

504 planas leidžia vaikams, susiduriančiams su negalia, pasiekti daugiau ir lengviau įsitraukti į kasdienį mokyklos gyvenimą. Jis suteikia įvairios pagalbos, kuri dažnai visiškai pakeičia vaiko mokymosi patirtį. Svarbiausia – būti aktyviu proceso dalyviu, nes niekas geriau už jus nepažįsta vaiko poreikių. Jei pagalba netinka ar norite kitokių sprendimų, drąsiai inicijuokite pokalbius su mokyklos komanda.

Komentarų sekcija išjungta.