Ar sveikatos draudimas apima translyčių asmenų sveikatos priežiūrą?

Sužinosite
Translyčių asmenų teisė gauti sveikatos priežiūros paslaugas dažnai susiduria su įvairiais sunkumais. Vienas svarbiausių apsaugos nuo diskriminacijos teisiniu pagrindu tapo Sveikatos priežiūros prieinamumo įstatymo (ACA) 1557 skyrius. Pagal šią nuostatą, visos organizacijos, teikiančios su sveikatos apsauga susijusias paslaugas ar draudimą ir gaunančios valstybės finansavimą, negali diskriminuoti dėl lyties, lytinės tapatybės, amžiaus, rasės, negalios ar kitų veiksnių.
Kaip keitėsi taisyklių taikymas
Per pastarąjį dešimtmetį 1557 skyriuje numatytos nediskriminavimo nuostatos buvo taikomos skirtingai. Ankstesnė administracija išplėtė apsaugas bei pripažino, jog lytinė tapatybė gali būti įvairi, ir aiškiai draudė šalinti teisę į medicinos paslaugas dėl lyties stereotipų ar tapatybės. Tuo tarpu vėlesnė administracija dalį šių nuostatų pakeitė, susiaurindama lyties apibrėžimą ir atšaukdama kai kurias spesifines apsaugas, bet šios politikos buvo paskui vėl apgręžtos – atstatytos bei išplėstos naujausiais pakeitimais.
2024 metų galutinės taisyklės dar labiau išplėtė apsaugas. Nuo šiol diskriminacija sveikatos priežiūroje draudžiama ne tik dėl lytinės tapatybės ar orientacijos, bet ir dėl lyties požymių, nėštumo ar su nėštumu susijusių būklių, įskaitant nėštumo nutraukimą.
Kokios organizacijos privalo vadovautis 1557 skyriumi?
Beveik visos gydymo įstaigos ir draudimo kompanijos, kurios gauna valstybės paramą, privalo laikytis 1557 skyriuje įtvirtintų taisyklių. Tai apima ligonines, klinikas, valstybines draudimo programas (tokias kaip Medicaid, Medicare ar vaikų draudimas), taip pat privačius draudikus, jeigu jie gauna valstybės subsidijas. 2024 metų atnaujinimas papildomai įtraukė Medicare B dalį į reguliuojamų subjektų sąrašą.
Draudimo įmonės, gaunančios valstybės subsidijas individualiems planų dalyviams, turi laikytis šių taisyklių visuose savo draudimo planuose, o ne tik tiems, kurie įsigyjami per valstybės biržas. Darbdavio finansuojami, savidraudos pagrindu veikiantys planai priklauso šiai tvarkai tik tuo atveju, jei jie, arba jų atstovai, gauna valstybės lėšų su sveikatos apsauga susijusioms veikloms.
Ar draudimo planai privalo apmokėti lyties tapatybės patvirtinimo procedūras?
Viešai priimti reglamentai nenumato pareigos draudikams garantuoti konkrečią priežiūrą ar gydymą – įskaitant su lyties tapatybe susijusią priežiūrą. Visgi, priimant sprendimus, planai neturi teisės taikyti taisyklių, kurios išskirtinai neleistų finansuoti lytinės tapatybės patvirtinimo paslaugų, ypač jei analogiškos paslaugos apmokamos kitais atvejais.
Pavyzdžiui, jei draudimo planas dengia chirurgines procedūras moterims dėl vėžio, negalima jų automatiškai atmesti translyčiams asmenims, kuriems procedūra reikalinga dėl lytinės tapatybės. Sprendimai dėl kompensavimo privalo būti pagrįsti objektyviais, visiems vienodais standartais, o ne lytinės tapatybės vertinimais.
Lytinė tapatybė negali būti pretekstas atsisakyti mediciniškai būtinų procedūrų, net jei jos nėra susijusios su lyties keitimu. Pavyzdžiui, translyčiai asmenys turi teisę gauti gydymą didelei daliai medicininių būklių be diskriminacijos.
Valstybiniai reikalavimai ir skirtumai tarp regionų
Nors federalinės taisyklės draudžia diskriminaciją, tam tikros sveikatos paslaugų ir ypač lyties tapatybės patvirtinimo priežiūros kompensavimo taisyklės smarkiai skiriasi priklausomai nuo valstijos ar draudimo suteikėjo. Jau prieš kelerius metus dalis valstijų uždraudė draudikams taikyti visuotinius ribojimus translyčių asmenų priežiūrai, o iki 2024 m. jau daugiau kaip dvi dešimtys valstijų užtikrino, kad tokios priežiūros draudimo planuose negalima atmesti iš principo.
Be to, kai kurios valstijos, kaip Koloradas, nuo 2023 m. ėmėsi aktyvių veiksmų aiškiai įtraukdamos lyties patvirtinimo priežiūrą į būtinųjų sveikatos paslaugų standartą.
Kompensavimas už lyties keitimo operacijas ir priežiūrą
Kiekvieno asmens draudimo plano apimtis – labai nevienoda. Privatūs draudikai dažnai nustato reikalavimus, kuriomis sąlygomis ir kokias lyties patvirtinimo procedūras dengia, remdamiesi gydytojo išvada dėl medicininio būtino poreikio. Viešasis draudimas taip pat nevienodas: vienose valstijose Medicaid programos apmoka lyties keitimo paslaugas, kitose tenka susidurti su ginčais dėl tokios priežiūros kompensavimo teisėtumo.
Pastaraisiais metais vis daugiau darbdavių ir draudikų plečia savo planų pasiūlą, siekdami užtikrinti platesnę lyties tapatybės patvirtinimo paslaugų aprėptį. Nepaisant pokyčių, visoje šalyje prieiga prie tokių paslaugų tebėra nelygi, tad priklauso nuo draudiko, gyvenamosios administracinės teritorijos bei pasirinkto plano.
Pabaigai
Daugelis sveikatos draudimo planų, kuriems taikomas 1557 skyrius, privalo laikytis draudimo diskriminuoti dėl lyties, lytinės tapatybės ar orientacijos. Tačiau konkrečios draudimo kompensavimo taisyklės nuolat kito – jų interpretavimas ir taikymas priklauso nuo valstybės institucijų priimamų reglamentų. Net ir dabartinėmis aplinkybėmis negalima reikalauti, kad visi planai privalėtų apmokėti konkrečias su lytine tapatybe susijusias procedūras.
Renkantis sveikatos draudimą arba ieškant tinkamo gydymo, verta labai tiksliai susipažinti su kiekvieno plano sąlygomis. Patiriant diskriminaciją dėl lytinės tapatybės, galima kreiptis į atitinkamas institucijas, tačiau kartais efektyviau – paieškoti labiau įtraukaus draudimo plano. Ši sritis tebėra aktyvi pokyčių ir diskusijų tema, o draudimo aprėptis gali keistis priklausomai nuo politinės krypties ir vietos viešosios politikos.














