Baltieji ryžiai: naudingi ar žalingi?

Ryžiai turi tūkstančio metų istoriją. Jų tėvynė yra Pietryčių Azijos šalys. Manoma, kad ryžiai atsirado iš laukinės žolės, augančios Rytų Himalajų papėdėje ir Ayeyarwaddy bei Mekongo upių apylinkėse. Pagal kitą versiją, ryžiai iš pietinės Indijos dalies išplito į šalies šiaurę ir toliau į Kiniją.

Ryžiai laikomi viena seniausių grūdinių kultūrų pasaulyje, o Tolimuosiuose Rytuose mityba neįsivaizduojama be ryžių. Šiuo metu išskiriama keletas ryžių rūšių, kurių populiariausi – baltieji ryžiai. Tačiau jų populiarumą lėmė tik tai lengvas ir greitas pagaminimas ir daugeliui priimtinas skonis. Baltieji ryžiai nepasižymi žmogaus organizmui naudingų medžiagų gausa, kaip kad rudieji ryžiai.

Ryžių sudėtis ir kalorijos

Kalorijų kiekis 100 gramų žalių grūdų 303 kcal
Kalorijų kiekis 100 gramų virtų grūdų 116 kcal
Baltymai (100 g) 7,5 g
Riebalai (100 g) 2,6 g
Angliavandeniai (100 g) 62,3 g

Baltieji ryžiai pasižymi švelniu skoniu ir išverda kur kas greičiau nei rudieji ryžiai – baltieji ryžiai išverda per 10-15 min, o rudieji maždaug per 40 min. Baltųjų ryžių populiarumą lemia ne tik greitas paruošimas, bet ir tai, kad jie pasižymi kur kas ilgesniu galiojimo laiku nei kitų rūšių ryžiai. Šių ryžių galiojimo laikas yra ilgesnis dėl to, kad apdirbimo metu pašalinamas riebalų turintis gemalas.

Ryžių naudojimas gaminant maistą

Ryžiai naudojami ruošiant daugybę patiekalų: košes, garnyrą, plovą, paelją, rizotą, sušius ir įvairius suktinukus. Puikiai dera su mėsa, žuvimi ir daržovėmis. Rekomendacija: Ryžių receptų rasite: Receptai su ryžiais.

Kaip gaunami baltieji ryžiai?

Laukiniai ryžiai

Laukiniai ryžiai

Baltieji ryžiai pagaminami apdorojant rudųjų ryžių grūdelius – apdorojimo metu sėlenos atsiskiria ir lieka tik vidinis branduolys. Šios rūšies ryžiams reikalingas ilgesnis apdorojimo procesas, kurio metu ryžiai yra šlifuojami ir nuvalomi. Jie tampa visiškai balti, lygaus ir tiesaus paviršiaus. Šlifavimo metu pašalinamos praktiškai visos naudingosios medžiagos. Didžioji dalis naudingų vitaminų ir mikroelementų yra būtent apdorojimo metu pašalinamame ryžio apvalkale. Taip baltieji ryžiai iš naudingo maisto produkto pavirsta tik angliavandenių šaltiniu. O per didelis angliavandenių naudojimas skatina riebalinio audinio didėjimą organizme.

Baltųjų ryžių žala

Teigiama, kad baltieji ryžiai yra ne tik nenaudingi, bet ir žalingi. Įvairių tyrimų duomenimis, teigiama, kad baltieji ryžiai didina cukraus kiekį kraujyje ir didina riziką susirgti diabetu. Be to, valgant daug baltųjų ryžių padidėja rizika susirgti hipertonija, ateroskleroze, širdies ir kraujagyslių ligomis, be to didėja tikimybė, kad inkstuose susidarys akmenys.

Kuo pakeisti baltuosius ryžius?

Baltuosius ryžius patariama pakeisti nevalytais, rudaisiais, juodaisiais arba raudonaisiais ryžiais, nes šių rūšių ryžiai pasižymi dideliu žmogaus organizmui naudingų medžiagų kiekiu. Kaip ir kitose kruopose, ryžiuose yra daug B grupės vitaminų, kurie padeda išsaugoti gražius plaukus ir išsaugoti stiprius nagus, bei su raukšlėmis kovojančio vitamino E. Ryžiuose taip pat gausu cinko, kuris apsaugo kraujagysles ir stabdo spuogų bei odos uždegimų atsiradimą.

Ryžių laikymas

Ryžių laikymui geriau naudoti ne gamyklinę pakuotę, o stiklinius, sandariai uždarytus stiklainius. Taip jūs prailginsite grūdų galiojimo laiką ir apsaugosite juos nuo kandžių. Ryžiai turi būti laikomi tamsioje, vėsioje ir sausoje vietoje. Ryžių tinkamumo laikas yra iki 18 mėnesių.