Ką daryti, jei jus įžeidžia medicinos darbuotojas

Sužinosite
Santykiai su medicinos įstaigos darbuotojais kartais gali būti sudėtingi: pacientai ne visada jaučiasi išgirsti ar tinkamai suprasti. Gali pasitaikyti situacijų, kai iš gydytojo, slaugytojos ar kitų specialistų lūpų nuskamba žodžiai arba veiksmai, kurie palieką nusivylimo jausmą. Nemažai žmonių tuomet ima svarstyti, kaip reikėtų elgtis ar reaguoti į galimai užgaulų elgesį.
Kaip suprasti įvykusį įžeidimą?
Išgirsti ar pamatyti gali įvairiausių frazių ar veiksmų, kurie vienam atrodo visai nekalti, kitam – labai nemalonūs. Svarbu įsivardinti, kas konkrečiai pasirodė įžeidžiant – ar buvo ištarta neetiška frazė, ar tiesiog neatsargus pastebėjimas, o gal net nepasisekęs bandymas pajuokauti.
Pavyzdžiui, ar darbuotojo pasakyta mintis būtų kiekvienam vertinama kaip įžeidžianti, ar ji labiau susijusi su situacijos kontekstu? Kartais žmonės gali pasielgti nemandagiai tiesiog pavargę ar patys išgyvendami stresą. Tačiau būna ir atvejų, kai užgaulus elgesys yra sąmoningas ir siekiama įžeisti ar pažeminti pacientą.
Verta apsvarstyti insulto intenciją
Kiekviena situacija turi dvi puses: vienas žmogus galbūt ištarė kažką nepagalvojęs, kitas jautėsi įskaudintas. Verta pasvarstyti – ar darbuotojas turėjo tikslą įskaudinti, ar jo žodžiai buvo netyčia suprasti klaidingai. Net jeigu jausmas nemalonus, neretai tai būna atsitiktinumas, o ne tyčia padaryta žala.
Ką daryti, jei įžeidimas, jūsų manymu, buvo ne tyčinis?
- Galite pasirinkti nieko nesakyti ir tiesiog praleisti situaciją.
- Kitas variantas – ramiai išreikšti, kad tam tikras komentaras pasirodė užgaulus. Tą padarykite mandagiai, nesiekiant sugėdinti specialistą prieš kitus darbuotojus. Kartais žmonės nė nenutuokia, kaip jų žodžiai paveikė pacientą.
- Jeigu pastebėjote, kad tokių situacijų pasikartojo ne pirmą kartą, ir jaučiate, jog šioje įstaigoje dažniau tenka išgirsti užgaulių pastabų, verta apie tai pasikalbėti su įstaigos vadovu ar atsakingu asmeniu.
Kaip elgtis, jeigu manote, kad užgaulumas buvo sąmoningas?
Kai yra įsitikinimas, jog darbuotojas elgėsi tyčia užgauliai, svarbiausias tikslas – užkirsti kelią tokiai situacijai ateityje.
- Galite paprašyti pakartoti pasakytą frazę ir pasitikslinti, ar teisingai supratote (pvz., „Ar galėtumėte pakartoti, ką sakėte?“).
- Klauskite atvirai – „Ar tikrai norėjote mane įžeisti?“ Dažnai toks klausimas priverčia žmogų permąstyti savo elgesį.
- Nedvejodami išsakykite nuomonę tvirtai, tačiau pagarbiai: „Man nepriimtinos jūsų užuominos apie mano išvaizdą.“ Tą pravartu daryti viešai, kad vėliau istorija nebūtų pakreipta jūsų nenaudai.
- Jei situacija iš tiesų pasiekė ribą, apie incidentą praneškite gydymo įstaigos vadovui arba administracijai raštu. Įtraukite darbuotojo vardą, pareigas, trumpai aprašykite įvykį bei savo lūkesčius – ar tai būtų atsiprašymas, papildomi mokymai, ar kiti veiksmai. Pasistenkite būti konkretūs ir nurodykite, iki kada tikitės reakcijos.
Pamiršti ar imtis veiksmų?
Prieš imdamiesi aiškesnių veiksmų (pvz., siunčiant oficialų skundą), skirkite laiko apgalvoti situaciją bei savo laišką vėliau peržiūrėkite antrą kartą. Išsimiegojus galima aiškiau įvertinti įvykį ir savo emocijas.
Jeigu ilgainiui nuomonė pasikeitė, skundo galite ir nesiųsti. Tačiau jei nusprendžiate veikti, stebėkite, kaip įstaiga reaguoja. Jeigu sulaukti atsakymo nepavyksta, teiraukitės atsakingo asmens. Nepagarbus požiūris į išsakytus nusiskundimus rodo, kad situacijos gali kartotis, todėl verta apsvarstyti gydymo įstaigos ar specialisto keitimą.
Kada verta rinktis kitą specialistą ar įstaigą?
Jei per ilgą laiką situacija nesikeičia ar matote, jog nėra jokios reakcijos į jūsų pastabas, verta pagalvoti apie gydytojo, klinikos ar net ligoninės keitimą. Tinkamas bendravimas svarbus tiek jūsų emocinei būklei, tiek sėkmingam gydymui.
Abipusė pagarba – bendravimo pagrindas
Sveikatos priežiūros įstaigose pagarbus ryšys yra būtinas. Nei viena pusė neturėtų toleruoti nepagarbaus ar žeminančio elgesio. Prasto elgesio nereikia teisinti dideliu darbuotojų krūviu ar nuovargiu – tokios situacijos turi būti sprendžiamos ir viešinamos.
Ką daryti susidūrus su nepagarbiu medicinos darbuotojo elgesiu?
- Vertinkite situacijos rimtumą, apgalvokite tolimesnius žingsnius.
- Bendravimo metu siekite aiškumo, drąsiai išreikškite savo jausmus.
- Jeigu elgesys kartojasi arba atrodo sąmoningas, pasinaudokite formaliomis skundų teikimo galimybėmis.
- Kai negaunate tinkamos reakcijos, nesitikėkite staigių pokyčių – pagalvokite apie specialisto ar įstaigos keitimą.
Visuomet siekite, kad jūsų orumas būtų gerbiamas – sveikatos priežiūros paslaugų kokybė ir jūsų emocinė savijauta yra vienodai svarbūs. Nereikėtų tenkintis menkesniu standartu – pagarbūs santykiai turėtų būti visų gydymo proceso dalimi.














